Sepatutnya Bank Negara akan beri jaminan tidak akan mengganti kembali wang mereka yang cuai dimasa akan datang. Akhbar kena mendidik pengguna bukan menyalahkan sistem semata-mata. Mampu ke kita menjamin tidak berlaku kecuaian dikalangan pengguna. Faktor kemanusian itu yang susah nak ubah. Sistem mungkin boleh diubah.
'Double protection' sukar untuk diceroboh kecuali dengan kerelaan pengguna. Salah siapa?
Apa yang berlaku sebenarnya adalah merupakan 'scam' atau 'phising' tidak ada kena mengena dengan keselamatan pada sistem perbankan internet. Saya tetap mengatakan perbankan internet adalah selamat kerana ianya melibatkan beberapa lapisan keselamatan.
Dalam 159 kes yang dilaporkan tidak satupun melibatkan kesalahan pada sistem sebaliknya berlaku kerana kecuaian pengguna. Penyangak akan menggunakan kelemahan pengguna untuk menyangak wang mereka tidak kira dalam apa bentuk sekalipun. Perbankan internet atau perbankan konvensional.
Penyangak boleh mendapatkan 'security' tahap pertama dan 'security' lapisan
kedua telah diserah dengan rela oleh pengguna. Salah siapa?
Berhati-hati dalam melaporkan mengenai sesuaitu yang kita tidak memahaminya. Pemberitaan dalam kes perbankan internet seolah-olah penyangak telah melakukan pencerobohan pada perbankan internet padahal apa yang berlaku adalah kecuaian pengguna.
Pengguna terpedaya kerana ditawarkan pulangan lumayan dan mereka terpukau dengan tawaran tersebut. Tanpa disedari telah mendedahkan maklumat mereka kepada penyangak. Tidak ada bezanyanya dengan pukauan untuk menyerahkan wang bagi mendapatkan keuntungan segera secara tunai tanpa melibatkan perbankan internet.
Selagi ada pelanggan yang cuai selagi itu lah penyangak akan mengambil kesempatan. Kes terbaru melibatkan RM36,000 daripada berjuta mugkin berbillion transaksi perbankan internet.
Seandainya nanti mereka kembali menyimpan dibawah tilam, penyangak akan mencari jalam memperbodohkan mereka untuk menyangak wang mereka. Akan timbul kembali skim cepatkaya secara konvensional seperti tahun 80'an untuk memukau mereka.
Akhbar sepatutnya lebih kepada mendidik daripada menyalahkan teknologi atau sistem. Jangan jadikan diri kita sebagai manusia yang menolak pembangunan dan kemajuan teknologi. Seolah-olah orang melayu (islam) tidak percaya dan menolak teknologi.
Inikah ajaran Islam Hadhari.
Curi identiti meningkat -- 159 kes pelanggan perbankan Internet dilapor tahun ini
PUTRAJAYA 12 Okt. – Sebanyak 159 kes kecurian identiti melibatkan pelanggan perbankan Internet dikesan di negara ini bagi tempoh sembilan bulan pertama tahun ini.
KUALA LUMPUR 12 Okt. – Bank Negara Malaysia (BNM) memberi jaminan pihak bank akan mengembalikan wang pengguna yang menanggung kerugian akibat ditipu dalam urus niaga Internet.
KUALA LUMPUR 12 Okt. – Datuk Seri Najib Tun Razak meminta bank-bank meningkatkan tahap keselamatan perkhidmatan perbankan Internet mereka bagi mengelakkan pengguna teraniaya.
Ramai anggap berisiko guna perbankan Internet
KUALA LUMPUR 12 Okt. – Mudah tetapi berisiko. Itulah pendapat orang ramai mengenai penggunaan perbankan Internet untuk menggantikan cara perbankan konvensional.
MEMBACA berita mengenai penipuan menerusi Internet memang menyedihkan terutama yang melibatkan kecurian identiti perbankan Internet dan pelaburan berisiko tinggi seperti Swiss Mutual Fund.
SEBELUM ada jalan, manusia meredah hutan. Mereka menghadapi risiko diserang binatang buas. Apabila sudah ada jalan, mereka menghadapi risiko mati kena langgar.
No comments:
Post a Comment